В тази статия ще си говорим за загубата на хладилен агент, от какво се причинява, как може да се установи и има ли естествена загуба на фреон.
Хладилният агент е вещество, необходимо за работата на климатика. Той се движи в затворена верига (състояща се от медни тръби, компресор, изпарител, кондензатор и други елементи) и има свои собствени разновидности. Днес производителите налагат фреон R32, който е с 68% по-безопасен за околната среда от R410A.
Въпроси за това как да се запълни климатика, възникват от потребители, които са ангажирани с инсталирането и поддръжката на собствените си. По-лесно и по-безопасно е да поканите специалист: той ще има и специално професионално оборудване за тези манипулации и ще има повече опит.
При новото оборудване резервът на охлаждащата течност е достатъчен и презареждането е необходимо в няколко случая:
1. В случай на загуба на веществото в резултат на транспортиране.
2. Неправилно инсталиране на системата или удължаване на тръбния път, ако надвишава 6 метра.
Хладилният агент се намира във външното тяло на климатичната единица и се измерва в kg.
Понякога климатичното оборудване губи своята мощност, в резултат на което стаята се охлажда / нагрява по-лошо (или самият процес отнема повече време от обикновено). Това може да се дължи на загубата на фреон (при условие, че не са налице други повреди).
Начини за установяване липса на хладилен агент:
1. Един от начините да се установи загуба на фреон с просто око е замръзването на малкият кран за високо налягане при охлаждане, но това не е индикатор на 100%.
2. Най-надеждния начин за установяването на загуба на фреон е с уред за високо налягане (манометър). Количеството и марката на хладилния агент са изброени в документацията (или инструкциите за употреба).
3. Чрез профилактика. Обикновено експертите препоръчват проверка и, ако е необходимо, дозареждане на климатика поне веднъж на всеки 2 години (освен ако производителят не е предвидил друго). Нормалната загуба на фреон е 5% годишно.
Изтичането на фреон може да бъде предизвикано от неправилно монтиране на устройството, поради което е необходимо зареждане. Затова се доверете на сервизни техници за монтирането на системата.
Като се има предвид препоръките на производителя:
- В случай на удължаване на маршрута след 6-тия метър се изисква впръскване на хладилен агент(минимално количество). Количеството фреон трябва да отговаря точно на нормата, тъй като недостигът му води до намаляване на производителността, а излишъкът – до повреда на компресора.
- Начинът на изливане на фреон в климатика на конкретен модел е посочен в инструкциите или пълната документация (има и таблица с тази информация за вътрешния и външния модул). Преди всяко действие трябва да го прочетете, за да не повредите системата.